Yönetim Modeli ve İdari Yapı
Endüstri Mühendisliği Bölümü içerisindeki nihai kararlar Bölüm Akademik Kurulu tarafından alınmaktadır. Bölüm Öğretim üyeleri ve Öğretim görevlileri bu kurulun doğal üyesidirler. Tüm bölüm öğretim elemanları çeşitli komisyonlarda görev almaktadır. Komisyon üyeleri, 18.10.2024 tarihinde yapılan bölüm akademik kurulunda güncellenmiştir.
Liderlik
Bölümümüzde, kalite kültürüne ve yaygınlaştırılmasına verilen önem, alınan kararların uygulanması ve sürece katılımın sağlanması amacıyla, Kalite Komisyonu üyelerinin fakültebilgilendirme toplantısına katılımı gerçekleşmiştir. Toplantı 4.04.2024 tarihinde saat 10.00 da yapılmıştır.
Kurumsal Dönüşüm Kapasitesi
Öğrenciler, mezunlar ve işverenlerden oluşan iç ve dış paydaşlar ile yapılan görüşmeler neticesinde programda iyileştirmeye yönelik çalışmalar yapılmaktadır. İç ve dış paydaşlardan oluşan Bölüm Danışma Kurulu ve dış paydaş olan MÜDEK görüşleri doğrultusunda kontrol edilmeler sağlanmakta ve Bölüm Başkanlığı öncülüğünde ilgili komisyonlarda tartışılmak suretiyle iyileştirmeye yönelik kararlar alınmaktadır 02.02.2024 tarihinde dış paydaş toplantısı yapılmıştır. Ders içerik güncelleme dönemine kadar bir değişiklik yapılmaması düşünülmüştür.
İç Kalite Güvencesi Mekanizmaları
Bölüm eğitim/öğretim faaliyetlerinin yürütülebilmesi için alt komisyonlar (Eğitim ve Planlama Komisyonları, Akreditasyon Komisyonları, Kalite Komisyonları vd.) oluşturulmuştur. Bu komisyonlar aralıklı olarak toplanarak kendi amaçlarına göre faaliyetleri takip etmektedirler (LYK-S 2024/9). Kalite politikası kapsamında hem standartlara uygunluk hem de amaca uygunluk yaklaşımı kullanılmaktadır.
Kamuoyunu Bilgilendirme ve Hesap Verebilirlik
Her yıl düzenlenen birim faaliyet raporları birim üst yöneticisi tarafından onaylandıktan sonra mühendislik fakültesi web sayfasında yayınlanmakta ve her yıl yenilenmektedir (LYK 2024/38). Ayrıca, internet sitemiz düzenli olarak güncellenmekte eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerine dönük duyuru ve haberler, faaliyet raporları ve iç değerlendirme raporları akademik personel, öğrenciler ve kamuoyu ile paylaşılmaktadır
Misyon, Vizyon ve Politikalar
Endüstri Mühendisliği Bölümü bakış açısıyla misyon ve vizyon tanımları web sayfasında yer almaktadır. Bölüm web sayfasında ve gerekli dokümanlarda Bölüm misyon ve vizyonuna ait bilgiler kamuoyu ile paylaşılmaktadır. Kalite iyileştirme çalışmaları ve farkındalık yaratmak için misyon ve vizyon bölüme afiş şeklinde asılmıştır (LYK-S 2024/89).
Stratejik Amaç ve Hedefler
Stratejik amaçlarımız ve hedeflerimiz tanımlanmış, birimin stratejik plan uygulama sürecinde iç ve dış paydaşlarla periyodik olarak toplantılar ve etkinlikler gerçekleştirilerek anketler uygulanmaktadır ve raporlanmaktadır. Stratejilerin belirlenmesi ve geliştirilmesi sürecinde belirli periyotlarda anketler yoluyla alınan Öğrenci, Mezun ve İşveren görüşlerinin değerlendirilmesi de dikkate alınmaktadır (LYK-S 2024/94).
Performans Yönetimi
Performans göstergelerinin birim ölçeğinde gerçekleşme düzeyleri belirli sıklıklarla izlenmekte ve raporlanmaktadır. Birimin geneline yayılmış performans yönetimi uygulamaları bulunmaktadır.
Bilgi Yönetim Sistemi
Fakülte ve Endüstri Mühendisliği bünyesinde Üniversite çapında kullanılan bilgi sistemleri ayrıca kullanılmaktadır.
|
|
|
İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümümüze yeni akademik personel alımında “Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Akademik Yükseltilme ve Atama Kriterleri Yönergesi” uygulanmaktadır.
Süreç Yönetimi
Üniversite bünyesinde karar almada hız ve etkinliğin sağlanabilmesi ve daha sağlıklı organize olabilme açısından Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS)’ne geçilmiştir. Bölümümüzde komisyonlar ve iş akış şemaları (LYK-S 2024/111) mevcut olup birim içindeki tüm faaliyetler ilgili komisyonun gözetiminde yürütülmektedir.
İç ve Dış Paydaş Katılımı
KİP LYK 2024/11 faaliyetleri kapsamında iç ve dış paydaşların katılımını gösteren anket, toplantı, değerlendirme ve iyileştirme faaliyetlerini içeren liste 2024 yılı birim İç Değerlendirme Raporu eklerinde kanıt olarak verilmiştir:
♣ KİP LYK-S 2024/145 faaliyeti kapsamında Mezun anketi
♣ KİP LYK-S 2024/145 faaliyeti kapsamında işveren ve yönetici anketi
♣ KİP LYK-S 2024/153 faaliyeti kapsamında öğrenci Ders Değerlendirme Anketi
Öğrenci Geri Bildirimleri
Öğrencilerden geri bildirim almak amacıyla kullanılan, öğrenci ders değerlendirme anketi kullanılmaktadır.
Öğrenci geri bildirimlerini daha gerçekçi olarak sağlamak için bölüm başkanlığı katına Öneri/Şikayet Kutusu konulmuştur. Öneri/Şikayet Kutusu öğrenci temsilcisi eşliğinde Kutusu açılarak içinden çıkan ve öğrenciler tarafından yazılan 41 adet öneri/şikayet mektubu derlenmiştir. KİP LYK 2024/157 ve EÖ 2024/99 faaliyeti kapsamında aynı gün saat 10:00’da dekanlık seminer salonunda toplanan Bölüm Akademik Kurulu’nun birinci gündem maddesi olarak öğrenci temsilcisinin önünde her bir mektup tek tek katılan öğretim üyelerinin önünde okunmuştur.
Mezun İlişkileri Yönetimi
Öğrencilerimizin Endüstri Mühendisliği Bölümüne adım attıkları ilk yıldan itibaren kariyer bilincini oluşturarak bilgi ve yeteneklerini geliştirme ve kariyer planlarını yapma konusunda onlara rehberlik etmek amacıyla Kariyer Planlama Uygulama ve Araştırma Merkezi (KAPUM), 2012 yılında faaliyetlerine başlamıştır. KİP LYK 2024/95 faaliyeti kapsamında KAPUM internet sayfasından “Mezunlar” hakkında bilgilendirme/tanıtım yapılması KAPUM tarafından yürütülmeye başlanmıştır.
Endüstri mühendisliği mezunları ile sistemli bir iletişim mekanizması Gazi Endüstri Topluluğu aracılığı ile etkin olarak yürütülmektedir.
KİP LYK-S 2024/89 Mezun Bilgi Sisteminin daha etkin kullanımı ve yaygın etkisinin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılması” faaliyeti kapsamında; mezun öğrencilerin bilgilerinin takip edilmesi amacıyla mevcut Mezun Bilgi Sistemi üzerinde mezun modülü aktif edilerek kullanılmaktadır. Bu modül sayesinde, mezunların yaşadığı şehir, akademik kariyer durumları, çalıştıkları alan vb. bilgiler ile mezunlarımızın iletişim bilgileri kaydedilebilmektedir.
KİP LYK 2024/100 faaliyeti kapsamında düzenlenen TEA TALK etkinliği ile bölümümüz mezunlarımızın okul yıllarını, kişisel gelişimlerini ve iş hayatı tecrübeleri hakkındaki birikimlerini öğrencilere aktarma fırsatı olmuştur.
Uluslararasılaşma Süreçlerinin Yönetimi
Üniversitemizde öğrenci ve öğretim elemanı değişim faaliyet ve süreçleri Üniversitemiz Eğitim-Öğretim ve Dış İlişkiler Kurum Koordinatörlüğü bünyesinde bulunan Değişim Programlar Birimi tarafından planlanmakta ve yürütülmektedir.
Birimde değişim programları Erasmus, Farabi ve Orhun değişim programlarında oluşmaktadır. Üniversite bazında tüm değişim programları ilgili yönetmelik ve yönergeler çerçevesinde yürütülmektedir.
Uluslararasılaşma Kaynakları
Uluslararasılaşma faaliyetlerini sürdürebilmek için gerekli kaynakların oluşturulması, izlenmesi ve yönetimi ile süreçler Uluslararası İlişkiler Kurum Koordinatörlüğü desteğiyle sağlanmaktadır.
Birimimizde BAPSİS sisteminde desteklenen projelerin yayın çıktılarının ilişkilendirilmesine yönelik otomasyon sistemi mevcuttur. Uluslararası iş birlikleri, projeler ve etkinliklerin izlenmesi ve iyileştirilmesinin izlenmesinden AVESİS sistemden faydalanılmaktadır.
Uluslararasılaşma Performansı
Birimde 2023 yılı itibariyle öğrenim, staj ve personel hareketliliği sayıları (LYK 2021/53-a) ile Bölüm Erasmus Koordinatörlüğü tarafından akademik personel hareketliliğine ait toplantı tutanakları ve sertifikaları 2024 yılı Birim İç Değerlendirme Raporu ekinde verilmiştir
Programların Tasarımı ve Onayı
Bölümlerdeki Akreditasyon çalışmaları kapsamında yapılan;
♣ Eğitim amaçlarını belirleme ve güncelleme
♣ Program çıktılarını gözden geçirme ve güncelleme
♣ Sürekli İyileştirme
♣ Eğitim Planının Güncellenmesi, vb.
tüm süreçlere ve karar almalara iç/dış paydaşların ve danışma kurullarının katılımı Bölümlerde bütüncül kalite yönetimi kapsamında yürütülmekte ve paydaş katılımı uygulamalarından elde edilen bulgular izlenerek paydaşlarla birlikte değerlendirilmekte ve izlem sonuçlarına göre önlem alınmaktadır
Programın Ders Dağılım Dengesi
Üniversitemizde başlatılan müfredat güncelleme çalışması kapsamında akademik birimler tarafından Yönergeye uygun olarak hazırlanan Tam Müfredat Formu, Seçmeli Ders Grubu Formu ve Ders Değişikliği Formları, Eğitim-Öğretim ve Dış İlişkiler Kurum Koordinatörlüğü aracılığı ile Eğitim Komisyonuna sunulur. Komisyon üyeleri tarafından incelenen formlardan uygun bulunmayanlar ilgili akademik birimlere gerekçeli görüş ile bildirilerek düzeltme talep edilmekte, uygun bulunan formlar ise Senato onayına sunulmaktadır. Senato tarafından onaylanan ders tanımlama formları bilgi paketlerine yüklenerek sistemde güncellenmektedir.
Ders Kazanımlarının Program Çıktılarıyla Uyumu
Bölüm Akreditasyon Komisyonu, program çıktıları ile ders kazanımlarının ilişkilendirilmesi, program çıktıların her eğitim-öğretim yılı sonunda değerlendirilmesi faaliyetlerini planlamakta ve yürütmektedir. Bölüm program amacı tanımlanmış, bölümümüzün çıktıları belirlenmiş ve bölüm web sitesinde ilan edilmiştir.
Öğrenci İş Yüküne Dayalı Ders Tasarımı
Programa ait ders tanımlama formlarında öğrencinin o derste yapacağı etkinliklerin (teorik ders saati, uygulamalı ders saati, rapor hazırlama, sunu hazırlama vb.) haftalık ve dönem boyu toplam iş yükleri süre bazında ifade edilmiştir
Programların İzlenmesi ve Güncellenmesi
KİP EÖ 2024/15 faaliyeti kapsamında programların izlenmesi ve güncellenmesine ilişkin tanımlı süreçler, birimin misyon, vizyon ve hedefleri doğrultusunda programlarını güncellemek üzere kurduğu mekanizma örnekleri, programların yıllık özdeğerlendirme raporları, program ve ders öğrenme kazanımlarına ulaşılıp ulaşılmadığını izleyen sistemler, programların yıllık özdeğerlendirmelerinden hareketle yapılan iyileştirmeler ile yapılan iyileştirmeler ve değişiklikler konusunda tüm paydaşların bilgilendirildiği uygulamalar 2024 yılı birim İç Değerlendirme Raporu kanıtlarında verilmiştir
Eğitim ve Öğretim Süreçlerinin Yönetimi
Bölümümüzde eğitim-öğretim süreçleri Eğitim Programını Geliştirme Komisyonu tarafından planlanmakta, izlenmekte ve değerlendirilmektedir. Eğitim ve öğretim programlarının tasarlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi faaliyetleri akademik takvime göre yürütülmektedir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Her bir derse ait eğitim-öğretim yöntemi, dersin değerlendirilmesinde kullanılacak yöntemler her bir ders için belirlenmiş ve Bilgi Paketinde yer alan Ders Tanımlama Formunda “Öğretim Faaliyetleri” ve “Dersin İş Yükü” başlıklarında ilan edilmiştir. Dersin özellikleri doğrultusunda öğrencilerin öğrenme süreçlerine aktif katılımını sağlayan ödev, proje, staj raporu, vaka analizi gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.
Tasarım dersi 7. ve 8. dönemlerde alınması gereken zorunlu bir derstir ve öğrencilerin üretim ya da hizmet sektöründe yer alan bir firmada teorik ve uygulamaya dayalı çalışma yapmasına dayanır. Eğitim Programını Geliştirme Komisyonunun önerisi ile tasarım derslerinin önkoşulların güncellemesi hususunda çalışmalar devam etmektedir. Tasarım dersi (lisans bitirme projeleri) dönem sonunda sergilenmiş ve ayrıca dış paydaşların da değerlendirmeleriyle bitirme projeleri yarışması düzenlenmiştir (KİP EÖ 2024/39, KİP AG 2024/22, KİP AG 2024/34). Ayrıca, LIFT UP Sanayi Odaklı Lisans Bitirme Projeleri Programına (KİP AG 2024/39) ve TUSAŞ Aday Mühendis Yetiştirme Programına öğrencilerimizin katılımı devam etmektedir.
Üniversitemiz genelinde yaygınlaşan öğrenci merkezli öğretim yöntemlerinin yaygınlaştırılması amacıyla uygulamaya konulan Eğiticilerin Eğitimi programına 2024 yılı içinde bölümümüz öğretim elemanlarından 3 kişi katılım göstermiştir.
Ölçme ve değerlendirme
Her yıl güz ve bahar dönemleri sonunda %30 ve %100 İngilizce programlarında verilen tüm dersler, dersi veren öğretim elemanı tarafından her bir öğrenci için program çıktıları bazında değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından ders ile ilgili yapılması gereken değişiklikler ve öneriler, bölüm akreditasyon komisyonu tarafından değerlendirilir ve raporlanır. Eğitim Geliştirme Komisyonuna iletilir. Bu doğrultuda ortaya çıkan iyileştirme faaliyetleri kapsamında 2024 yılında ders tanımlama formları yeniden düzenlenmiş ve belirlenen kuralların sonucu olarak standart hale getirilmiştir
Öğrenci Kabulü, Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Kredilendirilmesi
Bölümüze öğrenci kabulü ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavla, yatay geçişle, dikey geçişle ve mühendislik tamamlama yoluyla yapılmaktadır. Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Her bir kabul şekli ile ilgili açık kriter ve kuralların tanımlanması ve yayınlanması çerçeve düzenlemelere göre Kurum bünyesinde çıkarılan yönergelerle yapılmaktadır.
“Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” ile “Gazi Üniversitesi Çift Anadal Yönergesi” belgeleri ile belirlenmiştir. Ayrıca, yan dal ve çift ana dal programına kabul kontenjanlar ve kabul kriterleri Bölüm Kurulu tarafından değerlendirilmektedir (KİP EÖ-S 2024/8, KİP EÖ-S 2024/9).
Bölüme yeni kayıt yaptıran öğrencilere öğretim üye ve görevlileri arasından bir akademik danışman ataması yapılır. Danışmanlar, öncelikle öğrencilerine ders alma işlemlerinde yardımcı olurlar. Akademik danışmanlar mesailerinin belirli bir saatini öğrencileri için danışmanlık saati olarak ayırmak zorundadırlar. Bu süre öğrencilere akademik ve diğer danışmanlık hizmetlerini vermek için kullanılır. Öğrenci danışmanlık sisteminin Kurum çapında standart bir şekilde gerçekleştirilmesi için “Akademik Danışmanlık Yönergesi” dikkate alınmaktadır.
2024 yılında bölümümüzden 1 öğrenci ERASMUS+ hareketliliği kapsamında, Maribor Üniversitesinde 5 ay süre ile eğitim almıştır.
Yeterliliklerin Sertifikalandırılması ve Diploma
Bölümümüz lisans %30 ve %100 İngilizce Programları, Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) tarafından uluslararası akredite edilmiştir. MÜDEK tarafından akredite olan tüm programlar diğer WA (Washington Accord) üyeleri tarafından eşdeğer olarak tanınmaktadır. Endüstri Mühendisliği %100 İngilizce programı, MÜDEK tarafından 1 Mayıs 2024-30 Eylül 2026 tarihleri arasında geçerli olmak üzere akredite edilmiştir. Ayrıca, Endüstri Mühendisliği Bölümü lisans diplomalarında Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) logoları yer almaktadır.
Öğrenme Ortam ve Kaynakları
Gazi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü, eğitim-öğretimin etkinliğini arttıracak öğrenme ortamlarını (derslik, bilgisayar laboratuvarı, kütüphane, toplantı salonu, laboratuvar, bireysel çalışma alanı, vb.) yeterli ve uygun donanıma sahip olacak şekilde sağlamaktadır.. Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığının desteği ile tüm öğrenci ve personelimiz Proxy ayarları ile kampüs dışından elektronik kaynaklara erişim sağlayabilmektedir.
Müfredatta uzaktan eğitim kapsamında verilen dersler mevcuttur ve söz konusu dersler için üniversite tarafından geliştirilen uzaktan eğitim sistemi ‘GUZEM’ üzerinden de ders materyalleri düzenli olarak öğrencilerle paylaşılmakta ve ders değerlendirmeleri de yine aynı sistem üzerinden gerçekleştirilmektedir (KİP EÖ-S 2024/34). Ayrıca ‘Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS)’ sistemi ile paralel olarak yürütülmektedir
Akademik Destek Hizmetleri
KİP LYK 2024/99 ve KİP LYK 2024/100 faaliyetleri kapsamında, öğrencilerin kariyer gelişimine katkı sağlamak amacı ile mezunlarımızın da katılımı ile etkinlikler düzenlenmiştir. Bu kapsamda, 3-4 Aralık 2024 tarihlerinde 19. Kariyer Günleri ve 30.10.2024 tarihinde “Gelecek Endüstri ile Gelecek” kapsamında, “Information Technology” alanında tecrübeli mezunlarımızın katılımı ile etkinlikler gerçekleştirilmiştir.
Dezavantajlı Gruplar
Endüstri Mühendisliği Topluluğu yıllardır yürüttüğü sosyal sorumluluk projesi olan “Okusun da Büyüsün” projesi kapsamında bu sene 6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli yaşanan deprem sonrası, oradaki dezavantajlı öğrencilere destek olabilmek için Kahramanmaraş Başdervişli İlkokulu-Ortaokulunda (21.05.2024) kütüphane kurmuş ve kullanıma geçirmiştir.
Sosyal, Kültürel, Sportif Faaliyetler
20. Verimlilik Günleri (7-8 Mart 2024), Okusun da Büyüsün Projesi (Kahramanmaraş Başdervişli İlkokulu-Ortaokulu kütüphane kurulumu), 19. Kariyer Günleri (3-4 Aralık 2024) etkinlikleri de düzenlenmiştir.
Öğretim Yetkinlikleri ve Gelişimi
KİP EÖ 2024/28 faaliyeti kapsamda 2024 yılı itibariyle bölümümüzden 3 öğretim elemanı Eğiticilerin Eğitimi programına katılarak başarıyla tamamlamıştır.
Araştırma Yetkinlikleri ve Gelişimi
Eğitim-öğretim sürecinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için nitelikli bir akademik kadroya ihtiyaç duyulmaktadır. Bu doğrultuda, işe alım, atama ve yükseltilme süreçleri, ilgili kanun maddeleri çerçevesinde ve rektörlük onayı sonrasında yürütülmektedir. Belirli niteliklere sahip akademik personelin birime kazandırılması amacıyla bu süreçler, “Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Akademik Yükseltilme ve Atama Kriterleri Yönergesi” esas alınarak gerçekleştirilmektedir. Yönergenin en son Ocak 2024’te yürürlüğe giren versiyonunda bir güncelleme yapılmıştır.
Öğretim Elemanı/Araştırmacı Performansının Değerlendirilmesi
Endüstri Mühendisliği bölümünde her yıl hazırlanan birim faaliyet raporları, birim üst yöneticisinin onayının ardından web sayfalarında yayınlanmakta ve bu süreç her yıl düzenli olarak tekrar edilmektedir. Akademik teşvikle ilgili mevzuat kapsamında oluşturulan komisyon, bölüm öğretim elemanlarının araştırma ve geliştirme faaliyetlerindeki performansını yıllık olarak izlemektedir. Ayrıca, bu komisyon, akademik teşvik mevzuatına uygun olarak öğretim elemanlarının performansını yayın sayısı ve niteliği, patentler, projeler, mezun edilen lisansüstü öğrenci sayısı, atıf sayıları, ödüller gibi belirli kriterlere göre değerlendirmektedir.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.